Tocht
donderdagavond even voor acht
naar buiten
waar naar toe
naar de opening
de fiets op de bult af
ONGEVEER vijf minuten
we benaderen de plek altijd vanuit het westen
in de verte onder de brug een OCEAAN
van blauwe golven
hoe vaak ben ik niet langs je gekomen
zonder je te zien
muurhagedis
met je zaagtandgevel
parel met je groenig geglazuurde baksteen
te midden van de spruiten
van de wederopbouw
STRAATWANDEN flexplekken weightwatchers
en betonkolossen
wind trekt door de straten
de buurt lijkt er nooit bovenop te komen
de hoeveelheid fietsen is een indicatie
fietsen kunstenaars fietsen
de te grote glazen deur
gaat altijd anders open dan je denkt
even buiten blijven om te roken
de voorbijrijdende auto’s
en de avondlucht te bestuderen
de langzaam ondergaande zon boven de Rijn
de kunstenaar beslist
onbestemd wat de uitkomst is
OM EN NABIJ ongeveer
de trap op of toch
links naar de zilveren onderwereldwinkel
voor elk wat wils
daarachter de nevelenzaal
in het gareel gehouden
door een vage seinpost
die me bekend voorkomt
de gaten in de traptreden beangstigen mij
bij de tweede trap
de weg naar de blauwe zuilen
ligt bezaaid met valkuilen
de eerste heeft in mijn herinnering geen gaten
dat zegt wat over de herinnering
betreden we de schadekamer waar het
kamerhoofd huist met zijn kornuiten
curatoren generatoren en aanjagers
vrijers die de dame in het groen het hof maken
even naar buiten om te roken
de voorbijrijdende auto’s
en de lucht te bestuderen
de rozenroodvingerige dagenraad bij Louse point
roeten herinner ik me
vastgebonden aan de mast
bevoer hij de houten Oceaan
moeizaam tussen de duizenden
trompettoeters - Sirenen - door laverend
route ritmes herhaling en verhouding
de ontdekkingstocht houdt nooit op
in het paleis voor schone kunsten
door het wirwarrende lijnenspel
dat op zoek is naar het oneindige
door de ruimte kronkelt
over een vuile vleugel met een vals geluid
en langs de wanden hagedisselt
de deur door omhoog
die trap tocht
langs Scylla en Charybdis
uiteindelijk kom je altijd boven
veilig HOOG in het HUIS
licht en groot als de wereld
zijn de tekeningen
een expositie wordt opgebouwd
lijkt het trap verfblik tafel
geschreven in houten lijnen
een camera tast de ruimte af
zoemt in op een nauw steegje
waar een eenzaam dakraam op uitkijkt
naar buiten om te roken
de voorbijrijdende auto’s
en de lucht bestuderen
als een afgeslagen hoofd rolt een oranje
zon langs de hemel
vroeger de kantine
waar de schade & schande experts
tussen hun meegebrachte boterhammen
en karnemelk door
een blik konden werpen op de altijd klotsende zee
hier mocht GEKEKEN worden
beneden was dat wel anders
de verspringende gevel met zijn smalle glasstroken
verdoofde en verblindde de experts
de lotuseters van het landbouwhuis
tegen invloeden van buiten af
hier moest gewerkt worden
welke schades werden er bestudeerd
de familie van de NACHTschades
is het altijd donker op de opening
na achten is het uur U
een woord en nog een woord
wie hoort bij welk werk
kijken zien
de bar gaat open
na het openingswoord buiten roken
de voorbijrijdende auto’s
en de lucht bestuderen
een impressie, de opkomende zon bij Le Havre
door de toorn van de godheid opgehouden
bij de schemerlampen van het geluk
vierkante meters grotestadsbos
langs schaamstreken en waterlanders
van cash for gold
vol ledig opgegaan in het noodzakelijk kwaad
van de locatie
we rukken ons los
van de kant van zwaan
dalen weer af naar straatniveau
de altijd brede straat naar de brug
naar het westen
en aanvaarden de terugtocht
kijken nog eenmaal om
rivierenlandschap met rozerode en geelgroene lucht
Over de grens
Vanaf de weg plots de oprit op
komen net op tijd tot staan
voor het vertrekloket
we zijn de laatste die mee mogen
nauwkeurig worden we neergezet
handrem en eerste versnelling zegt de man
en worden het rijk van de nacht in geslingerd
schokkend wordt de snelheid opgevoerd
hortend-stotend kilometers lang
het stuur doelloos in de hand
scherpe geluiden kaatsen tegen de wand
komen ratelend terug
wind dringt het open raam binnen
als je je hand uitsteekt
ben je hem kwijt
we hebben het juiste muntje
voor deze helletocht
een donkere wereld van twintig minuten
een eeuwigheid
zon overrompelt ons
is dit het beloofde land
of Piemonte
Je oog
Ik zie het als een schilderij
de verf is
hier en daar
dik opgezet
minutieus aangebracht oker
rechtsonder
blijken oprukkende zandduinen
altijd al zichtbaar
vanuit de ruimte
- voor ons sinds kort -
favoriet oriëntatiepunt van astronauten
het blauwe oog van Afrika
een grootse cirkel
veertig kilometer in diameter
in de Sahara
de Richat formatie in Mauritanië
ontdekt in 1934
- de vraag is hoe -
door Théodore Monod
woestijnreiziger
een veertigtal ringen hardsteen
één tot vijftig meter breed
ontstaan bij het
uiteenvallen van Pangea
ik zie de foto
wat ziet de Afrikaan?
|