|
Cellulaire Misgrepen
mandarijnen zijn doorgaans geen roofvogels
dingen gaan al heel lang hetzelfde
men wordt afgekeurd voor het leven
gedetineerd in een hedendaags cryptogram
is er een toekomst buiten de gevangenis
wat was uw eerste gevangenis?
de vrees voor de dood zou ermee te maken kunnen hebben
sommigen zien engelengeduld als zeepbel
anderen als schepper voor het eeuwig leven
de ellende van de cel is dat het een pijpenla is
corporaties houden niet altijd rekening met de huurders
controleren van looplijnen is een belangrijk principe
het gebouw hoeft geen straf te zijn
we hebben al een experimentele vleugel gemaakt
met als doel verdeeld te zijn in spreken en zwijgen
daar kan je met wadlopen nog makkelijk wegkomen
kent elke gevangenis een ontsnappingsmogelijkheid?
|
|
|
|
|
|
|
|
nazomer
na het behalen van de overwinning
straalde de lichtstad
portretten van industriëlen en burgemeesters
herinneren nog aan de slag om het herfstwoud
martelinstrumenten elegant en uitdagend
fonkelen in eindeloos grasland
beul en verdachten wandelen langs zwartbonte koeien
knotwilgen flaneren aan de geniedijk
stemmen dwalen op zoek naar avontuur
knoestige kaarten zingen
van een vloed aan herfstige velden
de pijnbank duimschroeven en rekpaal
schandborden en brandijzers dansen
op water en brood |
|
|
|
|
|
|
|
we hadden geen toelatingsprocedure
hoe meer boeken je meeneemt naar een onbewoond eiland hoe bewoonder het er wordt
vormt het landschap de mens en zijn kijk
op de wereld of schept de mens
het landschap naar zijn wereldbeeld
moet ik niet kijken naar waar ik heen wil
no man is an island entire of itself every man is a
piece of a continent alles lijkt georganiseerd alles
maakbaar echthoekige weilanden doorsneden door
kaarsrechte sloten wegen bomenrijen en kanalen
grensoverschrijdend gedrag muteerde
een open inrichting was vogelvrij schijnselen
als slaapsteden en kantoorparken het kroost van
bloemenkinderen als recept voor partiele blindheid
hoe was het kind te zijn in een schilderij van Mondriaan
wie zich ertussen wurmde was binnen sociale controle
onderscheid en wetshandhaving bestonden niet
we dachten dat alle mensen goed waren waren we naïef |
|
|
|
|
|
|
|
vroeger was god je soulmate
nog nooit had iemand bliksem gezien met zoveel details
de mens moet zijn eigen grammatica ontwikkelen
iets zonder woorden dat de familie ineens verder weg
kan vliegen dan ooit met grote wolken wrijving en
ladingsverschillen en een enorme ontlading
dat het zo echt lijkt dat het de werkelijkheid zou
kunnen vervangen waarin je vrij bent van iedere
verplichting zelden wordt stilgestaan bij waar we
met al die chaos naar zouden moeten kijken
opvallend zijn de uitbundige tegenmotiefjes en
interrupties maar steeds als de kaders het te bont
lijken te maken en de boel dreigt te ontsporen roept
een achtergrondorkest ze krachtig tot de orde
hoe langer we onderzoek doen naar fantastische
verschijnselen hoe meer we er achter komen dat er veel
plaatsvindt dat we niet begrijpen een continue stroom
kosmische straling beweegt onbegrijpelijk in een ver universum
|
|
|
|
|
|
|
|
voltreffer midden in een stad
een twist met het water
er was een tijd waarin ze bekend stond als het walhalla
Franse kroonluchters industriële lampen verweerde
spiegels en paleizen een drassig buitengebied rondom
water bos heide en weide als groene oases
een moeilijk te veroveren vesting met haar verdedigings-
werken loopgraven forten en wallen de kathedraal met
het aanzicht van een ruimteschip schitterde zacht
haar luisterruiten herinnerden reizigers aan
inzichten in schilderachtige daluren op een voormalig
rangeerterrein wuifden en gonsden tientallen
dennen dopheide graafwespen kauwen en boomvalken
alles leek te fluisteren de komst van de moerasdraak
betekende het eind van de stad sommige waterlopen
zijn drooggevallen desastreus voor haar geschiedenis
de beul schreeuwde om aandacht gunde de
gedroomde beschaving nauwelijks een blik waardig
|
|
|
|
|
|
|
|
de nachtmerrie van iemand anders
oneindigheidsbenaderingen
je kunt levenslang weten dat je oud(er) wordt
op een dag ben je het eisige Abgrunde
-we zijn eigenlijk maar zo kort op aarde- hoe geef je
je bestaan inhoud zonder ouderdom
soms doe je iets in de hoop dat je er achteraf misschien
blij mee bent je zucht en zinkt en zinkt en zingt traag trager
alsmaar dieper in het niets met een millimeter dunne levenslijn
oneindig zoeken in het middernacht duister
een parallel leven voert langs irreële prachtpanorama’s en
bizarre raadselwezens het gezicht van een vliedend verleden
dat aan het verdwijnen is daar dan oogt klinkt voelt als het oer van oud
wiskundige wiskunstigheid en fenomenale fantastiek
sommige dingen worden duidelijker door ze vaag te houden
toen we moe werden gingen we slapen en reden de auto’s achteruit
met onregelmatig en onvoorspelbaar gerinkel en getinkel
ben je te gast in de coulissen van nooit meer slapen |
|
|
|
|
|
|
|
niemand is wie hij lijkt
fictieve memoires
van zee komen woorden aanwaaien die boven land
beelden krijgen ze zweven in kleur zonder zich te
verankeren zo raken verbeelding en waarneming
onontwarbaar met elkaar verstrengeld- je bladert er
doorheen heen en weer als door een album- de woorden
hebben geen haast ze zijn als vertellers zonder verhaal
als een Sherezade die zwijgt een autobiografie van
andermans leven ik leer de tekens van buiten en schrijf
ze neer in het zand dat levert een reis op door alle dimen-
sies aan te meren bij blindgangers op fossielenjacht te
gaan en allerlei lagen af te graven te rapen en te sprokkelen
de dichter en de schilder specialisten in reconstructies van
verdwijningen scheppen samen een wereld die nooit ver weg is
wijd en wonderlijk vol flarden en fragmenten uit het leven vol
dolende waarheden ze markeren het landschap met verwoeste
en verwaarloosde constructies met monumentale slapers
|
|
|
|
|
|
|
|
no soul for sale
de hele rest is het geweldige uitspansel van lucht
of de meetmanie de kwaliteit van werk bevordert is twijfelachtig
vergt goed werk niet tijd en ruimte om het talent van de mens
te laten rijpen voor reflectie en nadenken over het vak
- je zult een komkommer blijken in andijvietijd-
jager-verzamelaars leggen hun voorraden aan voor de winter
een grenzeloos panorama van ruimte en lucht stel je je
voor hoe dan ook moet je om in het atelier goed te kunnen
schilderen eerst weten hoe het er buiten uitziet door de
dagelijkse realiteit te tonen geef je de boodschap af hoe bizar
de ideologische utopie in feite is wanneer wordt het beter is beter
al geweest het streven naar efficiëntie is zodanig doorgeschoten
dat leven en werk vol slibt met verontrustende lijnen vreemde
hoeken en scherpe punten wij waren boven de wereld en
de wereld was boven ons en drukte zwaar op ons voortglijdend
nut als documentaireserie vol absurdistische humor van
een dwangmatige schilder met een melodieuze stem
|
|
|
|
|
|
|
|
Oefenen in afwezigheid
sehe mit fühlenden Aug, fühle mit sehender Hand
het onhaalbare achterhalen
we moeten er steeds klanken, woorden
en kleuren voor vinden de elementaire
samenkomst van land en zee lucht en land
geloven we wat we zien
geleid door een helder en nuchter oog
geloven we alleen wat we voelen
al strelend met de hand
noemen we wat zwart is doorgaans lijnen
eigenlijk zijn het geen lijnen
maar smalle slanke zwarte vlakken
een zaak van geduldig kijken
klinkt er ook een andere melodie door
in slepende bewegingen zwieriger en losser
misschien wel een blues een deel
van het verhaal speelt zich af
buiten ons gezichtsveld
om dat verlies waardig te dragen blijven
we achter met een verlangen naar
wat ons altijd zal blijven ontbreken |
|
|
|
|
|
|
|
Sjoemelzaad
Denkend aan de herinneringenrijkdom van een interneringsplan
het heden is gevormd door wat voorafging
het vermoeden bestaat dat voorwerpen kunnen
fungeren als tijdmachine en we zijn benieuwd
waaraan geheugens zich later zullen hechten
de slang die zijn kop opsteekt wordt neer gehamerd
aan de invloedsferen van het verleden kun je je nooit
volledig onttrekken maar wie anders is heeft het moeilijk
deze burgers gelden als ongewenst en schadelijk
bestemd te worden vastgezet in isoleringskampen
het onkruidprobleem uit angst voor verlies wordt alles
wat vreemd is geweerd door het actief te bestrijden
hebben we het alleen maar groter gemaakt soms heeft
het ook eigenschappen die ons nog van pas komen
onkruid heeft vaak een geheim wapen waardoor het zijn
concurrenten te snel af is zonder het te willen en weten
hebben we het getraind om nog onuitroeibaarder te worden |
|
|
|
|
|
|